Laatste dagen in de heilige bergen

12 augustus 2010 - Beijing, China

Het is alweer zo lang geleden (vele kilometers, tientallen kleine watermeloenen, eindeloze koppen thee) dat we iets geplaatst hebben dat we even wat dingen zullen laten zitten voor later. Sinds Tibet hebben we zo veel gezien dat we een dag achter de computer nodig zouden hebben om jullie alles te vertellen. We wilde al eerder een bericht posten, maar omdat de stroom in het Teddybeer hotel was uitgevallen konden we het bericht niet meer plaatsen. We laten het gat dus maar even voor wat het is en pakken het weer op in Yangsuo.

Essentials

Weer even voor de lezers die al die oeverloos lange verhalen willen overslaan de belangrijkste zaken op een rijtje:

We hebben inmiddels de hoogvlakte van Tibet verlaten en zijn per vliegtuig naar Chengdu gegaan. Daar hebben we vooral thee gedronken in de mooie parken die de stad rijk is. Daarna zijn we via het enorme Boehda beeld bij Leshan (de tenen zijn al veel groter dan wij!) doorgereist naar Emeishan. Hier is een heilige berg te vinden die we in de afgelopen dagen hebben beklommen. Daarna reisden we per softsleepertrein naar Kunming waar we het "stenen woud" gingen bekijken. Vanaf daar ging de reis verder langs rijstterassen en karstgebergte om onze reis te besluiten in Hong Kong.

Na het verlaten van de hoge bergen zijn we helemaal van de hoogteziekte af. Joost heeft zijn laatste antibiotica genomen en is dus nu pillenvrij. Alleen Hetty's darmen hebben nog niet helemaal begrepen dat het vezellose eten hier ook het lichaam weer moet verlaten.

De laatste dagen in Tibet

De laatste dagen in Tibet hebben we het advies opgevolgd van Tashi en zijn we via twee grote kloosters naar het nonnenklooster met thermale bronnen gegaan. Bij het tweede, meer afgelegen klooster, zagen we hoe voor de ingang van de belangrijkste ruimte van het klooster een dode werd voorbereid om voor de laatste keer onderdeel te zijn van de cirkel van het leven. Na een nacht in een kapel zou het in kadda's (witte sjaals) gehulde lichaam naar boven op de berg worden gedragen. Daar wordt het geschoren en in stukken gesneden. Samen met de stukgeslagen botten zal het lichaam ter beschikking worden gesteld aan de gieren. Die moeten immers ook eten en de dode heeft zijn lichaam niet meer nodig. Deze luchtbegrafenissen vinden dus nog steeds plaats. Dit klooster is een van de belangrijkste plaatsen waar het nog gebeurt en van heinde en verre worden doden hier gebracht om hun laatste reis te maken. In de winter komt het zelf welleens voor dat er 45 mensen op een dag ter lucht worden besteld.

Na de kloosters gingen we via een lange, hobbelige weg naar het nonnenklooster. Daar aangekomen moesten we met onze backpacks door een labyrinth van trappen en bruggetjes naar onze kamer. Deze was niet meer dan drie bedden en een tafel, maar dit keer hadden we een uitzicht vanuit het raam i.p.v een muur. De wc bleek 5 minuten verderop te zijn; weer door dat zelfde labyrinth. Overigens werd ons afgeraden 's nachts naar de wc te gaan aangezien de vele honden die er rondlopen 's nachts niet te vertrouwen zijn. Je kon het beste een goede zaklamp meenmen en een stok... We hebben het maar een nachtje opgehouden ;-) De hotsprings lagen onderaan bij het riviertje. Het was niet meer dan een paar muurtjes van natuursteen die de verschillende baden van elkaar scheiden. Mannen en vrouwen konden gescheiden baden en badkleding was i.v.m de hygiëne niet toegestaan. Het water was heerlijk van temperatuur en er borrelde van onder steeds weer vers water. Het leek een soort natuurlijk bubbelbad. Aangezien we de enigste blanken waren werden we wel een beetje aangestaard.

Chengdu

Chengdu is de stad van parken en theehuizen. Omdat het 48 uur met de trein zou zijn hebben we toch maar een keer het vliegtuig genomen. Dat kostte maar anderhalf uur. In en uitchecken en naar de stad met een taxi en je dag is toch alweer voorbij... Chengdu is opzich een hele grote, drukke stad (zoals alle steden hier zijn), maar de parken geven het wat lucht. De stad was ook levendig, er werd op straat gedanst en je kon op straat tatoeages laten zetten (hebben we maar niet gedaan). We hebben in een groot theepavillioen geschuild voor de regen. Dat was leuker dan je zou verwachten. Met een glas met chrysantenbloemetjes en een thermoskan met water zaten we tussen de chinesen die aan het majongen waren, te kolonisten. Wij waren geïntersesseerd in hun majongspel, maar zij nog meer in ons kaartspel. Dat was wel grappig. Vanuit Chengdu gingen we naar Emei Shan (een van de heilige bergen van China).

Emei Shan

De heilige berg van Emei is gemakkelijk te beklimmen. Er gaan bussen vanuit de stad de berg op. Vanaf de stop kan je via netjes getegelde paden en trappen de berg op. Op de eerste dag zijn we naar de top gegaan. Daar zou je de "sea of clouds" kunnen zien. Die hebben we goed kunnen zien aangezien we er midden in stonden ;-). Het lagere gedeelte van de berg bood wel meer uitzicht en heel veel apen.

Kunming

Bij Kumning hebben we het bizar gevormde stenen woud bezocht.

Tiantou (Longji rijstterrassen)

Via Guilin (naar waar we de trein hadden gekonomen vanuit Kunming) zijn we met de bus naar de rijstterrassen gegaan. We moesten het laatste gedeelte met de backpack lopen. De paden waren niet erg goed gemarkeerd waardoor we een heel erg mooie, maar ook heel erg touristische route namen (mooi, maar ook wat lang en zwaar met die tassen) naar het dorpje waar we een hotel hadden gereserveerd. We bleken aan de verkeerde kant van de terrassen uitgekomen te zijn. Gelukkig kon de tas van Hetty door een locale sherpa gedragen worden die de weg wel wist. Naast veel regen en mist was het erg mooi wandelen daar.

Yangshuo

Vanuit de velden steken er hier kalksteenrotsen naar boven. Deze zijn vaak hol van de vele druipsteengrotten die er te vinden zijn. Dit is zo'n beetje de meest touristische plek van China (na Shanghai) en we begrijpen goed waarom. Wat een landschap! Buiten de stad is het een stuk rustiger, dus als je in een dorpje slaapt is het heerlijk. Op dit moment zitten we in een gerenoveerde boerderij die omgebouwd is tot hostel en gerund wordt door Nederlanders. Heerlijke appeltaart en kaas op brood ;-)

Hier staat maar 1 computer dus moeten we maar stoppen om ook de Fransozen de kans te geven om ook wat te doen. We zijn hier nog 2 daagjes en ga zo weer proberen een eind te fietsen in de 35 graden en dan lekker af te koelen in de rivier. Morgenavond gaan we richting Hongkong.

Later dus meer...

1. Lotte en Stef:
    He Joost en Hetty,

Heel leuk om jullie berichtje te lezen op onze site en goed onthouden!
    We hebben al jullie essentiels gelezen van alle verhalen en de foto's bekeken. Heerlijke manier van schrijven hebben jullie!
    Jullie hebben echt al veel gezien en gedaan, als je terug bent in Nederland is een weekendje weg om uit te rusten misschien wel nodig! ;)

Groetjes vanuit Xi'an,
    Stef en Lotte
  2. Peter:
    12 augustus 2010
    Léontine is er op tegen, maar zo´n luchtbegrafenis lijkt me wel wat.
  3. Herma:
    12 augustus 2010
    Zo'n luchtbegrafnis is niet zo gek: beter in de bek van een gier dan zelf in een kom op de schoorsteen.
    Alleen het doorzagen lijkt me toch niet zo prettig want dat weten we pas als we dood zijn: voel je er wat van??
    Maar goed het zijn weer mooie ervaringen geniet no lekker de laatste week, neem mooie kleren mee een sjaal, een mooi vlinderstrikje voor mannen, Hetty jij weet wel welke kleur goed is!
    Herma
  4. Lieneke:
    13 augustus 2010
    Hoi! Dat klinkt allemaal goed zeg! Ik kijk uit naar het volgende verhaal.

X Lien

PS De plantjes vermaken zich nog prima en de stapels post bij terugkomst vallen best mee ;-)